Niet schrikken

De Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) heeft besloten dat tandheelkundigen per bezoek 4,26 euro erbij mogen berekenen.

Niet schrikken… Je betaalt paar cent meer!

De Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) heeft besloten dat tandheelkundigen per bezoek 4,26 euro erbij mogen berekenen. Dit veroorzaakt boze reacties bij sommige van onze patiënten. Hoe halen we het in ons hoofd? We snappen deze emotie en proberen je het daarom uit te leggen…

Meestal vergoed

Allereerst kunnen we gelukkig vertellen dat veruit de meeste verzekeringen dit bedrag vergoeden. Soms moet je dan nog wel een paar centen zelf betalen.

Behandeling blijft zelfde prijs

Waarschijnlijk heeft je kapper, je schoonheidsspecialist, en noem-het-maar-op zijn prijzen verhoogd. Zij hebben – net als ons – meer kosten sinds de uitbraak van Covid-19. In de mondzorg kunnen we niet zomaar de behandeling duurder maken. De prijzen worden namelijk eens per jaar landelijk afgesproken. Daarom is er een nieuwe verrichtingscode gekomen; de C88. Ook huisartsen krijgen nu meer per patiënt, maar dat blijft volledig uit jouw zicht.

Uit de kosten komen

Deze code is er puur om onkosten van te betalen. Onze medewerkers worden er dus zeker niet rijker van. De onkosten van mondzorg praktijken liggen normaal gesproken in het hele land gemiddeld over de 80%. Op het moment dat de kosten tegen de 100% aankomen of er zelfs overheen gaan, dan weet je wel wat er gebeuren zal. Dat zou betekenen dat jij zonder tandarts en mondhygiënist zou zitten. Dat kan natuurlijk niet. Daarom kunnen ALLE tandheelkundigen die 4,26 berekenen. Wij zijn dus absoluut niet de enige praktijk die dit ‘zomaar’ op je rekening zet.

Extra tijd

We leggen graag uit waarom er een kostenstijging is. Door Corona zijn we meer tijd kwijt met allerlei maatregelen. Zo voeren we de triage uit en krijg je een spoelmiddel die een minuut lang gebruikt moet worden. We nemen extra de tijd om de behandelkamer te desinfecteren. Ook hebben we extra overlegmomenten om elke verandering in de Corona-Leidraad door te spreken.

Assistent erbij

Om deze tijd op te vangen, brengen onze medewerkers hun instrumenten niet meer zelf naar de sterilisatieruimte. We hebben hiervoor een extra assistent in dienst genomen. Zij kan met alle aandacht de instrumenten in de sterilisatieruimte verwerken. Zo voorkomen we dat we niet met zijn alle in deze krappe ruimte staan. Je zal snappen dat een assistent een hoge kostenpost voor de praktijk is. Niettemin zijn we erg blij met haar!

Extra materiaalkosten

Verder zijn vooral de mondkapjes enorm in prijs gestegen. Dit komt door de krapte op de markt. Toen wij gesloten waren hebben we al onze eigen mondkapjes afgestaan aan de zorg. Daarna hebben we veel moeite moeten doen om nog ergens goede monddoekjes te kopen voor onszelf. De kosten van handschoenen, handdesinfectie, faceshields enzovoorts zullen helaas nog een hele poos hoog blijven.

Tijdelijk?

De Nza heeft besloten om die C88 te laten gelden tot tenminste november. Dan wordt bekeken of deze code blijft en zo ja, met welk bedrag. Je afspraak verzetten naar december verzetten heeft dus geen nut.

Het is even niet anders….

We hopen echt dat we op een beetje begrip kunnen rekenen. We snappen dat het voor jou ook echt niet prettig is en ook de negatieve reactie als je zo onder stress staat. Het leven is al behoorlijk duur en bij sommige van jullie staat hun baan op de tocht. Weet dat we dit bedrag echt niet hadden doorgevoerd als het niet echt nodig was geweest. We blijven in elk geval heel hard voor je werken en daar waar het moet zetten we er graag ‘een tandje’ bij. Hopelijk wordt snel alles weer normaal!

Auteur:

Mondclinic

Website:

Niet schrikken… Je betaalt paar cent meer!

De Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) heeft besloten dat tandheelkundigen per bezoek 4,26 euro erbij mogen berekenen. Dit veroorzaakt boze reacties bij sommige van onze patiënten. Hoe halen we het in ons hoofd? We snappen deze emotie en proberen je het daarom uit te leggen…

Meestal vergoed

Allereerst kunnen we gelukkig vertellen dat veruit de meeste verzekeringen dit bedrag vergoeden. Soms moet je dan nog wel een paar centen zelf betalen.

Behandeling blijft zelfde prijs

Waarschijnlijk heeft je kapper, je schoonheidsspecialist, en noem-het-maar-op zijn prijzen verhoogd. Zij hebben – net als ons – meer kosten sinds de uitbraak van Covid-19. In de mondzorg kunnen we niet zomaar de behandeling duurder maken. De prijzen worden namelijk eens per jaar landelijk afgesproken. Daarom is er een nieuwe verrichtingscode gekomen; de C88. Ook huisartsen krijgen nu meer per patiënt, maar dat blijft volledig uit jouw zicht.

Uit de kosten komen

Deze code is er puur om onkosten van te betalen. Onze medewerkers worden er dus zeker niet rijker van. De onkosten van mondzorg praktijken liggen normaal gesproken in het hele land gemiddeld over de 80%. Op het moment dat de kosten tegen de 100% aankomen of er zelfs overheen gaan, dan weet je wel wat er gebeuren zal. Dat zou betekenen dat jij zonder tandarts en mondhygiënist zou zitten. Dat kan natuurlijk niet. Daarom kunnen ALLE tandheelkundigen die 4,26 berekenen. Wij zijn dus absoluut niet de enige praktijk die dit ‘zomaar’ op je rekening zet.

Extra tijd

We leggen graag uit waarom er een kostenstijging is. Door Corona zijn we meer tijd kwijt met allerlei maatregelen. Zo voeren we de triage uit en krijg je een spoelmiddel die een minuut lang gebruikt moet worden. We nemen extra de tijd om de behandelkamer te desinfecteren. Ook hebben we extra overlegmomenten om elke verandering in de Corona-Leidraad door te spreken.

Assistent erbij

Om deze tijd op te vangen, brengen onze medewerkers hun instrumenten niet meer zelf naar de sterilisatieruimte. We hebben hiervoor een extra assistent in dienst genomen. Zij kan met alle aandacht de instrumenten in de sterilisatieruimte verwerken. Zo voorkomen we dat we niet met zijn alle in deze krappe ruimte staan. Je zal snappen dat een assistent een hoge kostenpost voor de praktijk is. Niettemin zijn we erg blij met haar!

Extra materiaalkosten

Verder zijn vooral de mondkapjes enorm in prijs gestegen. Dit komt door de krapte op de markt. Toen wij gesloten waren hebben we al onze eigen mondkapjes afgestaan aan de zorg. Daarna hebben we veel moeite moeten doen om nog ergens goede monddoekjes te kopen voor onszelf. De kosten van handschoenen, handdesinfectie, faceshields enzovoorts zullen helaas nog een hele poos hoog blijven.

Tijdelijk?

De Nza heeft besloten om die C88 te laten gelden tot tenminste november. Dan wordt bekeken of deze code blijft en zo ja, met welk bedrag. Je afspraak verzetten naar december verzetten heeft dus geen nut.

Het is even niet anders….

We hopen echt dat we op een beetje begrip kunnen rekenen. We snappen dat het voor jou ook echt niet prettig is en ook de negatieve reactie als je zo onder stress staat. Het leven is al behoorlijk duur en bij sommige van jullie staat hun baan op de tocht. Weet dat we dit bedrag echt niet hadden doorgevoerd als het niet echt nodig was geweest. We blijven in elk geval heel hard voor je werken en daar waar het moet zetten we er graag ‘een tandje’ bij. Hopelijk wordt snel alles weer normaal!

Niet schrikken… Je betaalt paar cent meer!

De Nederlandse Zorgautoriteit (Nza) heeft besloten dat tandheelkundigen per bezoek 4,26 euro erbij mogen berekenen. Dit veroorzaakt boze reacties bij sommige van onze patiënten. Hoe halen we het in ons hoofd? We snappen deze emotie en proberen je het daarom uit te leggen…

Meestal vergoed

Allereerst kunnen we gelukkig vertellen dat veruit de meeste verzekeringen dit bedrag vergoeden. Soms moet je dan nog wel een paar centen zelf betalen.

Behandeling blijft zelfde prijs

Waarschijnlijk heeft je kapper, je schoonheidsspecialist, en noem-het-maar-op zijn prijzen verhoogd. Zij hebben – net als ons – meer kosten sinds de uitbraak van Covid-19. In de mondzorg kunnen we niet zomaar de behandeling duurder maken. De prijzen worden namelijk eens per jaar landelijk afgesproken. Daarom is er een nieuwe verrichtingscode gekomen; de C88. Ook huisartsen krijgen nu meer per patiënt, maar dat blijft volledig uit jouw zicht.

Uit de kosten komen

Deze code is er puur om onkosten van te betalen. Onze medewerkers worden er dus zeker niet rijker van. De onkosten van mondzorg praktijken liggen normaal gesproken in het hele land gemiddeld over de 80%. Op het moment dat de kosten tegen de 100% aankomen of er zelfs overheen gaan, dan weet je wel wat er gebeuren zal. Dat zou betekenen dat jij zonder tandarts en mondhygiënist zou zitten. Dat kan natuurlijk niet. Daarom kunnen ALLE tandheelkundigen die 4,26 berekenen. Wij zijn dus absoluut niet de enige praktijk die dit ‘zomaar’ op je rekening zet.

Extra tijd

We leggen graag uit waarom er een kostenstijging is. Door Corona zijn we meer tijd kwijt met allerlei maatregelen. Zo voeren we de triage uit en krijg je een spoelmiddel die een minuut lang gebruikt moet worden. We nemen extra de tijd om de behandelkamer te desinfecteren. Ook hebben we extra overlegmomenten om elke verandering in de Corona-Leidraad door te spreken.

Assistent erbij

Om deze tijd op te vangen, brengen onze medewerkers hun instrumenten niet meer zelf naar de sterilisatieruimte. We hebben hiervoor een extra assistent in dienst genomen. Zij kan met alle aandacht de instrumenten in de sterilisatieruimte verwerken. Zo voorkomen we dat we niet met zijn alle in deze krappe ruimte staan. Je zal snappen dat een assistent een hoge kostenpost voor de praktijk is. Niettemin zijn we erg blij met haar!

Extra materiaalkosten

Verder zijn vooral de mondkapjes enorm in prijs gestegen. Dit komt door de krapte op de markt. Toen wij gesloten waren hebben we al onze eigen mondkapjes afgestaan aan de zorg. Daarna hebben we veel moeite moeten doen om nog ergens goede monddoekjes te kopen voor onszelf. De kosten van handschoenen, handdesinfectie, faceshields enzovoorts zullen helaas nog een hele poos hoog blijven.

Tijdelijk?

De Nza heeft besloten om die C88 te laten gelden tot tenminste november. Dan wordt bekeken of deze code blijft en zo ja, met welk bedrag. Je afspraak verzetten naar december verzetten heeft dus geen nut.

Het is even niet anders….

We hopen echt dat we op een beetje begrip kunnen rekenen. We snappen dat het voor jou ook echt niet prettig is en ook de negatieve reactie als je zo onder stress staat. Het leven is al behoorlijk duur en bij sommige van jullie staat hun baan op de tocht. Weet dat we dit bedrag echt niet hadden doorgevoerd als het niet echt nodig was geweest. We blijven in elk geval heel hard voor je werken en daar waar het moet zetten we er graag ‘een tandje’ bij. Hopelijk wordt snel alles weer normaal!